Elektriklenme Deneyi (final ödevi)
YAZAN: TUĞÇE SAĞLAM
Konu: ELEKTRİKLENME
Yaş: 5 YAŞ
Tahmini Süre: 1 saat
Materyaller: -Balon
-Kuş, kelebek şeklinde kesilmiş kağıttan resimler
-Yünlü kazaklar ya da bez parçaları
-Kurşun kalem
-Küçük kağıt parçaları
ETKİNLİĞİN TANIMI
Bu etkinlikteki asıl amacımız sürtünmenin elektriklenmeye
nasıl sebep olduğunu daha iyi anlaşılmasının sağlanmasıdır. Bu etkinlik
sayesinde bazen neden saçlarımızın havaya kalktığını yani elektriklendiğini,
ayaklarımızı sürüyerek yürüdüğümüz zaman birine dokunduğumuzda nasıl bir
elektiriklenme olduğunu daha iyi anlamış olacağız. Bu etkinlik sürecinde
çocuklar balonlar ve kalemleri yünlü kıyafetlere ya da saçlarına sürüp kağıtlara
yaklaştırdığında nasıl bir elektiriklenme oluştuğunu birebir yaşayarak görmüş
olacaklar. Her öğrenciye ayrı ayrı materyal verilmesiyle çocuklar birebir
etkinliği yapma fırsatı bulacaklar ve bu onlarda koordinasyon, bağımsızlık
duygusu gibi farklı birçok bilişsel ve psikomotor süreçleri deneyimlemiş
olacaklar.
KAZANIMLAR
-Çocuk kullanılacak materyalleri söyler.
-Materyallere bakarak etkinlik süreci hakkında tahminde
bulunur.
-Sürtünme sonucunda eşyalarda ve insan vücudunda ne gibi
etkilenmeler olduğunu kavrar.
-Küçük kas kullanımını gerektiren hareketler yapar.
-Gözlemlediklerini paylaşır, yorumlarda bulunur.
-Olaylar arasında neden sonuç ilişkisi kurar.
SUNUM
Öğretmen sınıfa getirdiği materyalleri çocuklara tek tek
tanıtır. Daha sonra bu materyallerle ne yapılacağı hakkında çocuğa soru
yöneltilir ve çocukların tahminleri alınır.
-Daha sonra öğretmen çocuklara eletriklenmenin ne olduğunu
sorar. Ve gelen cevapların ardında getirdiği materyaller yardımıyla yapacakları
etkinik sonucunda elektriklenmenin ne olduğunu ve nasıl oluştuğunu
öğreneceklerini söyler.
-Öncelikle öğretmen çocuklara “Sizce neden yün kazak
giymenizi istedim.” diye sorar. Gelen cevapların ardından öğretmen “Birazdan
yapacağımız etkinlikten sonra bunun cevabını hep beraber öğreneceksiniz.” der.
-Öğretmen tüm çocuklara masalara geçmelerini söyler. Çocuklar
masalara geçtikten sonra öğretmen her çocuğa birer tane kalem, birer tane
balon, her birine parçalanmış kağıtlar ve her çocuğa kağıttan yapılmış kanatlı
kuş veya kelebek verilir.
-Önce öğretmen çocuklara kuşlarını ya da kelebeklerini tam
ortadan baştan aşağıya doğru bantla masalarına yapıştırmalarını söyler.
-Ardından öğretmen çocuklara balonlarını kendisi dur diyene
kadar şişirmelerini söyler. Öğretmen sırayla tüm çocukların balonunu bağlar.
-Ardından öğretmen tüm çocuklara ellerindeki balonu yünlü
kazağa hızla sürerek önlerindeki kuş ya da kelebeklerin tam ortasına
yaklaştırmalarını söyler.
-Tüm kuşlar ya da kelebeklerin kanadı kalkar ve balona değer.
Ortaya balona sarılan kuşlar ve kelebekler gibi güzel bir görüntü çıkar.
-Ardından öğretmen çocuklara balonlarını bırakmalarını söyler.
-Öğretmen tüm çocuklara parçalanmış tüm kağıtları önlerine
toplamalarını söyler. Ve kalemlerini ellerine almalarını söyler. Önce normal
kalemi kağıtlara yaklaştırmalarını söyler ve bir değişim olup olmadığını sorar.
Daha sonra öğretmen kalemlerini hızla saçlarına yani kafalarına sürmelerini
söyler.
-Tüm çocuklar saçlarına sürdükten sonra öğretmen hemen önlerindeki
kağıda kalemlerini yaklaştırmalarını söyler. Kalemler kağıda yaklaştıkça
kağıtların kaleme yapıştığı gözlenir. Öğretmen bunun sürtünme sonucu kalemde
enerji ortaya çıktığını bu sayede kağıtların kaleme yapıştığını söyler.
-Deney sonrasında öğretmen çocuklara:
"Balonu yünlü kazağa sürüp kağıda yaklaştırırken kağıtta ne gibi değişiklik oldu?"
"Kalemi saçımıza sürüp kağıtlara yaklaştırdıktan sonra kalem ile kağıtlar arasında ne gibi bir etkileşim oldu? "soruları yönlendirilir.
Öğretmen çocuklara: "Cisimler arasında oluşan itme ve çekme etkileşimleri elektriklenme denilen olay ile ilgilidir. Elektriklenme olabilmesi için cisimlerin birbirine teması gereklidir. Yani deneyden de anlayacağınız gibi sürtünme sonucunda elektriklenme olur. Mesela kaydıraktan kayarken saçlarımızın elektriklenmesinde uyguladığımız deneye örnek olarak verilebilir. Ya da yün bir kazağı çıkarırken saçlarımızın da sürtünmeyle elektriklenmesi ve havaya kalkması buna örnek olarak verilebilir." der ve etkinlik tamamlanır. (Çocuğa elektron geçişi ve + , - arasındaki bağı anlatmak için yaş düzeyi küçük bu yüzden daha basite indirgiyerek anlatmalıyız.)
Kelime Dağarcığı
Sürtünme, Elektriklenme, Enerji.
İlgi Noktalar
Normal kalemin kağıda yaklaştırılınca kağıdın yapışmaması,
Balonun yünlü kazağa sürülüp kağıda yaklaştırılınca kağıdın
balona yapışması,
Kalemin saça sürülüp kağıda yaklaştırıldıktan sonra
kağıtların kalemlere yapışması,
Sürtünme sonucunda enerjinin ortaya çıkıp elektriklenmenin
olması.
Hata Kontrolü
Elektriklenmenin
olması için yünlü kazağa hızlıca ve çok defa sürtülmelidir.
Elektriklenmemin olması için kalemin saça hızlıca ve çok
defa sürtülmelidir.
Farklı ve Gözlemler
ve Uzantılar
-Kalemler yünlü kazağa sürülerek yapılabilir.
-Balonlar saça sürülüp kağıda yaklaştırılabilir.
-Normal kağıt yerine kopya kağıdı kullanılabilir.
Öğrencilerle Sorgulama
Ve Diyalog İçin Olanaklar
-Çocuklar sizce
üstümüze sürdüğümüz balon ile üstümüze sürmediğimiz balonun çekim güzü
arasındaki fark nedir?
-Neden balonlardan biri kağıdı çekerken diğeri çekmedi?
-Kalemi saça fazla ya da az sürmemiz sonucu kağıt
çekimlerinde bir farklılık olur mu?
Dökümantasyon/Bilim İçin
Fikirler Defteri
-Uygulama esnasında
çocuklarla süreçte yaşanan deneyimler ve
gözlemler dökümantasyon, bilim için fikirler defteri tutulmalıdır.
SÜREÇLERİN
TESPİTİ
Genel Süreçler
1-Gözlem
Saça sürülen kağıt ile saça sürülmeyen kalemin çekim gücü
arasındaki farkın nedeni gözlenir.
2-Anlam Çıkarma
Elektriklenmenin olabilmesi için sürtünmenin gerekli
olduğunu süreç sonunda gözler.
3-Öngörü
Etkinliğe başlamadan önce getirilen malzemelerin ne için
kullanılabileceği hakkında soru yöneltme.
Matematik Süreçleri
1-Ölçme
Saça sürülen kalemin hızının ölçülmesi.
2-Açıklamak
Deney sonucunda yünlü kazağa sürülen balonun kağıdı nasıl
etkilediğinin açıklanması.
Deney sonucunda saça sürülen kalemin kağıdı nasıl
etkilediğinin açıklanması.
Fen Ve Teknoloji
Süreçleri
1-Etkileşim
Öğretmenin her çocuğa materyal vererek çocuğun sürtünme
sonucu elektriklenmenin nasıl olduğunu birerbir deneyimlemesi.
2-Açıklamak
Deney sonucunda neler olduğunu açıklamalarını isteme.
3-Değerlendirme
Deney öncesi yapılan tahminlerle yapılan deneyin
karşılaştırılması.
Eğilimler
1-Yaratıcılık
Yapılan deneyin başka hangi malzemelerle yapılabileceği
sorusu çocuklara yöneltilebilir.
NOTLAR
Öncelikle deneyi yapmadan önce öğretmenin deneyi kendi
deneyimlemesi gerekir. Çünkü deney sırasında kullanılan herhangi eksik veya
yanlış bir malzeme deneyi kesintiye uğratabilir.
Öğretmen çocukların sorabileceği herhangi bir soru için önceden
sürtünme-elektriklenme konusuyla ilgili ayrıntılı bir araştırma yapmalıdır.
Sınıftaki öğrencilerin sayısına göre malzemeler önceden hazırlamalı
ve tüm çocukların yeterli malzeme ile deneyi özgürce yapabilmeleri
sağlanmalıdır.
Havaların sıcak olduğu dönemlerde çocuklardan yünlü kazak
giymelerini istemek yerine yanlarında herhangi yünlü bir bez parçası
getirmeleri istenebilir.
Aşağıda bulunan linkte öğretmene yardımcı olabilecek video yer almaktadır.
http://www.eba.gov.tr/video/izle/1460b7cbe2669279347ca9255687ff163a86d01d82004
ETKİNLİKLE İLGİLİ VİDEO AŞAĞIDA BULUNUYOR:
Yorumlar
Yorum Gönder