TRAFİK IŞIKLARI ETKİNLİĞİ

Yazan: Gizem Arpacı (Telafi)

Konu: Trafik Işıkları

Etkinlik Türü: Fen

Yaş Grubu: 5-6 yaş

Doğrudan Amaç: Çocuklarla birlikte elektrik devresi aracılığıyla trafik lambalarını öğrenmek.

Dolaylı Amaç: Çıkarımda bulunma, bağlantı kurma.

Kazanımlar:

-Trafik ışıklarına karşı farkındalık oluşturur.
-Yapılan işlemin sonuçlarını söyler.
-Trafik ışıklarının renkleriyle ilgili bilgi sahibi olur.
-Küçük ve büyük kas kullanımı gerektiren hareketler yapar.
-Kendi söylediği ile yapılan etkinliğin sonucunu karşılaştırır.
-Problem durumuna çözüm önerileri getirir.


Öğrenme Süreci


Çocuklar çalışma masalarına alınır.  Üzerinde trafik ışıkları levhası olan A4 kâğıtları çocuklara dağıtılır.  Trafik ışıklarının hangi renk olduğu ve renklerin hangi anlama geldiği sorularak çocukların cevapları alınır. Üzerine daire şekli çizilmiş kırmızı sarı ve yeşil renkli el işi kâğıtları çocuklara dağıtılır. Çocuklardan sıra ile kâğıda alt alta yapıştırmaları istenir. Ardından Yapıştırdıkları yuvarlaklara trafik lambası çizmeleri istenir.
Etkinliğin ardından çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururlar. En öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar. Lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar.
Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “ilk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz. İlerde dik bir yokuş var; tırmanıyoruz, tırmanıyoruz. Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz. İlerde büyük bir viraj var...” lokomotif arada bir düdük sesleri çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik yapar. İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri yapılır.
Drama tamamlandıktan sonra çocuklarla yapılan bu drama hakkında konuşulur. Etkinlik sırasında neler hissettikleri, hangi bölümlerde zorlandıkları sorulur.

Daha sonra çocuklara trafik ışıkları devresi yapılacağı söylenir ve hazırlıklara başlanır.

Deneyin Yapılışı

-Öğretmen mukavvayı alır ve çocuklara ne olduğunu sorar. Sonrasında mukavva üzerine 3 tane delik açılır.
-Açılan delik yuvalarına led ışıkları tek tek koyar.
-Led kablosunun uzun bacakları(+) sola, kısa bacakları (-) sağa gelecek şekilde arkaya doğru katlanır.
-Kısa bacakların hepsi birbirine temas edeceği şeklinde birleştirilir.
-Pil yuvası mukavvanın arkasına yapıştırılır.
- Kablo yardımıyla pilden gelen akım led ışıkların bacaklarına dokundurularak ışıkların yanması gözlenir.

Malzemeler  

-Fon kartonu
-Küçük renkli led ışıkları
-Pil
-Pil yatağı
-Yapıştırıcı
-Kablo

Kavramlar

-Trafik ışığı
-Led ışık
-Deney
-Trafik kuralları

Gözlenen Süreçler

Çocuklar devrenin nasıl ışık verdiğini gözler ve kendi cümleleriyle ifade eder.
Deneyin sırası ile hangi aşamalardan geçerek yapıldığını öğrenir.

Fen ve Teknoloji Süreçleri

Çocuklar elektrik devresinin nasıl oluştuğunu gözlemler.
Işığın hangi koşullarda daha parlak yandığı, hangi koşullarda daha sönük yandığını fark eder.
Her çocuğa malzeme verilerek kendi devrelerini yapmaları sağlanabilir.

Matematiksel Süreçler

Devrenin (+) ve (-) kutuplarına dikkat edilmezse yanmayacağı çocuklara gösterilir.
2 pilden 3 ampulün yandığı fark ettirilir.
Kabloların kısa ve uzunluğuna bakılarak lambaların parlaklıkları gözlenir.

Değerlendirme Soruları

-Trafik ışıkları hayatımızı nasıl kolaylaştırıyor?
-Deneyimizde en çok hangi süreci beğendiniz ve yapmaktan keyif aldınız
-Daha parlak bir ışık elde etmek için neler yapabiliriz?
-Pil yerine başka bir şey kullanabilir miydik?
-Pil sayısını artırır veya azaltırsak neler olabilir?

-Yaptığımız elektrik devresinde trafik ışıklarından başka neler oluşturabiliriz?

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Karabiber-Deterjan Deneyi Etkinlik Planı 'FİNAL ÖDEVİ'

SÜT İÇİNDE DANS EDEN RENKLER DENEYİ

Elektriklenme Deneyi (final ödevi)