TRAFİK IŞIKLARI ETKİNLİĞİ
Yazan: Gizem Arpacı (Telafi)
Konu: Trafik Işıkları
Etkinlik Türü: Fen
Yaş Grubu: 5-6 yaş
Doğrudan Amaç: Çocuklarla birlikte elektrik devresi aracılığıyla trafik lambalarını öğrenmek.
Dolaylı Amaç: Çıkarımda bulunma, bağlantı kurma.
Kazanımlar:
-Trafik ışıklarına karşı farkındalık oluşturur.
-Yapılan işlemin sonuçlarını söyler.
-Trafik ışıklarının renkleriyle ilgili bilgi sahibi olur.
-Küçük ve büyük kas kullanımı gerektiren hareketler yapar.
-Kendi söylediği ile yapılan etkinliğin sonucunu karşılaştırır.
-Problem durumuna çözüm önerileri getirir.
Öğrenme Süreci
-Trafik ışığı
-Led ışık
-Deney
-Trafik kuralları
Konu: Trafik Işıkları
Etkinlik Türü: Fen
Yaş Grubu: 5-6 yaş
Doğrudan Amaç: Çocuklarla birlikte elektrik devresi aracılığıyla trafik lambalarını öğrenmek.
Dolaylı Amaç: Çıkarımda bulunma, bağlantı kurma.
Kazanımlar:
-Trafik ışıklarına karşı farkındalık oluşturur.
-Yapılan işlemin sonuçlarını söyler.
-Trafik ışıklarının renkleriyle ilgili bilgi sahibi olur.
-Küçük ve büyük kas kullanımı gerektiren hareketler yapar.
-Kendi söylediği ile yapılan etkinliğin sonucunu karşılaştırır.
-Problem durumuna çözüm önerileri getirir.
Öğrenme Süreci
Çocuklar
çalışma masalarına alınır. Üzerinde
trafik ışıkları levhası olan A4 kâğıtları çocuklara dağıtılır. Trafik ışıklarının hangi renk olduğu ve
renklerin hangi anlama geldiği sorularak çocukların cevapları alınır. Üzerine
daire şekli çizilmiş kırmızı sarı ve yeşil renkli el işi kâğıtları çocuklara
dağıtılır. Çocuklardan sıra ile kâğıda alt alta yapıştırmaları istenir.
Ardından Yapıştırdıkları yuvarlaklara trafik lambası çizmeleri istenir.
Etkinliğin
ardından çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren
oluştururlar. En öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar.
Lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar.
Çocuklar
treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “ilk
önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz. İlerde dik bir yokuş var;
tırmanıyoruz, tırmanıyoruz. Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe
hızlanıyoruz. İlerde büyük bir viraj var...” lokomotif arada bir düdük sesleri
çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik
yapar. İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri
yapılır.
Drama
tamamlandıktan sonra çocuklarla yapılan bu drama hakkında konuşulur. Etkinlik
sırasında neler hissettikleri, hangi bölümlerde zorlandıkları sorulur.
Daha sonra çocuklara trafik ışıkları devresi yapılacağı söylenir ve hazırlıklara başlanır.
Deneyin Yapılışı
-Öğretmen mukavvayı alır ve çocuklara ne olduğunu sorar. Sonrasında mukavva üzerine 3 tane delik açılır.
-Açılan delik
yuvalarına led ışıkları tek tek koyar.
-Led
kablosunun uzun bacakları(+) sola, kısa bacakları (-) sağa gelecek şekilde
arkaya doğru katlanır.
-Kısa bacakların hepsi birbirine temas edeceği şeklinde birleştirilir.
-Pil yuvası mukavvanın arkasına yapıştırılır.
- Kablo yardımıyla pilden gelen akım led ışıkların bacaklarına dokundurularak ışıkların yanması gözlenir.
-Kısa bacakların hepsi birbirine temas edeceği şeklinde birleştirilir.
-Pil yuvası mukavvanın arkasına yapıştırılır.
- Kablo yardımıyla pilden gelen akım led ışıkların bacaklarına dokundurularak ışıkların yanması gözlenir.
Malzemeler
-Fon kartonu
-Küçük renkli led ışıkları
-Pil
-Pil yatağı
-Yapıştırıcı
-Kablo
Kavramlar
-Küçük renkli led ışıkları
-Pil
-Pil yatağı
-Yapıştırıcı
-Kablo
Kavramlar
-Trafik ışığı
-Led ışık
-Deney
-Trafik kuralları
Gözlenen Süreçler
Çocuklar devrenin nasıl ışık verdiğini gözler ve kendi cümleleriyle ifade eder.
Deneyin sırası ile hangi aşamalardan geçerek yapıldığını öğrenir.
Fen ve Teknoloji Süreçleri
Çocuklar elektrik devresinin nasıl oluştuğunu gözlemler.
Işığın hangi koşullarda daha parlak yandığı, hangi koşullarda daha sönük yandığını fark eder.
Her çocuğa malzeme verilerek kendi devrelerini yapmaları sağlanabilir.
Matematiksel Süreçler
Devrenin (+) ve (-) kutuplarına dikkat edilmezse yanmayacağı çocuklara gösterilir.
2 pilden 3 ampulün yandığı fark ettirilir.
Kabloların kısa ve uzunluğuna bakılarak lambaların parlaklıkları gözlenir.
Değerlendirme Soruları
-Trafik
ışıkları hayatımızı nasıl kolaylaştırıyor?
-Deneyimizde en çok hangi süreci beğendiniz ve yapmaktan keyif aldınız
-Daha parlak bir ışık elde etmek
için neler yapabiliriz?
-Pil yerine
başka bir şey kullanabilir miydik?
-Pil
sayısını artırır veya azaltırsak neler olabilir?
-Yaptığımız
elektrik devresinde trafik ışıklarından başka neler oluşturabiliriz?
Yorumlar
Yorum Gönder