Karabiber-Deterjan Deneyi Etkinlik Planı 'FİNAL ÖDEVİ'
Yazan: ARZU KIRIM
KONU: Mikroplar ( Fen etkinliği)
YAŞ.: 5 yaş
TAHMİNİ SÜRE: 1 saat
DOĞRUDAN AMAÇLAR
Çocuklarda temizlik bilincini oluşturma.
DOLAYLI AMAÇLAR
Konsantrasyon, neden sonuç ilişkisi kurma.
YAŞ.: 5 yaş
TAHMİNİ SÜRE: 1 saat
DOĞRUDAN AMAÇLAR
Çocuklarda temizlik bilincini oluşturma.
DOLAYLI AMAÇLAR
Konsantrasyon, neden sonuç ilişkisi kurma.
MATERYALLER
Karabiber
Su
Deterjan
küçük kaplar( deterjanı içine boşaltıp ortaya koymak için)
küçük kaplar( deterjanı içine boşaltıp ortaya koymak için)
Kürdan ( her çocuğa bir tane)
Çocukların sayılarına göre plastik tabak
KAZANIMLAR
- Nesnelerin isimlerini söyler.
- Sonuç için tahminlerde bulunur.
- Tahmini ile gerçekleşen sonucu karşılaştırır.
- Küçük kas kullanımını gerektiren hareketler yapar.
- Neden sonuç ilişkisi kurar.
- Temizliğin önemini kavrar.
ETKİNLİK TANITIMI
Bu etkinlik çocuklara temizliğin önemini kavratmak amacıyla sim ve karabiberin mikroplara benzetilerek ele alınmıştır. çocukların ellerine bulaşan simler(mikroplar)in peçete ve ıslak mendil ile yeterince temizlenmediği gösterilerek su ve sabun kullanmanın etkisini göstermek için aynı zaman karabiber deterjan deneyi çocuklar tarafından birebir yapılarak sonuçları gözlemleyip temizlikte kullanılan deterjanların etkisi gösterilmeye çalışılmıştır.
Bu etkinlik çocuklara temizliğin önemini kavratmak amacıyla sim ve karabiberin mikroplara benzetilerek ele alınmıştır. çocukların ellerine bulaşan simler(mikroplar)in peçete ve ıslak mendil ile yeterince temizlenmediği gösterilerek su ve sabun kullanmanın etkisini göstermek için aynı zaman karabiber deterjan deneyi çocuklar tarafından birebir yapılarak sonuçları gözlemleyip temizlikte kullanılan deterjanların etkisi gösterilmeye çalışılmıştır.
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen sınıfa girmeden ellerine yeteri kadar sim bulaştırdıktan sonra sınıfa geçer. çocuklarla selamlaşma sırasında tokalaşır ve ellerine bulaşan simlere dikkat etmeleri sağlanır. öğretmen çocukların hepsi ile tokalaştıktan sonra çocuklar ellerinizde ne var peki bunları nasıl temizleyebiliriz diye sorulur?
Gelen cevaplar dinlendikten sonra. ilk olarak çocuklara peçete verilir. peçete ile ellerini sildikten sonra simlerin neden hala geçmediği sorulu.
Daha sonra çocuklara ıslak mendil dağıtılarak onunla ellerini silmeleri istenir. her çocuk elini sildikten sonra hala simlerin neden gitmediği ve bunun için ne yapılabileceği sorulur?
Gelen cevaplardan sonra çocuklar ellerini sabunla yıkamak için lavaboyu götürülürler.
öğretmen çocuklara neden peçete ve ıslak ve mendilin simi tamamen silmediğini, sabunla yıkayınca simlerin bittiğini sorar?
çocukların cevapları dinlendikten sonra ;
Çocuklara onlarla birlikte karabiber deneyi yapılacağı söylenir. deney için herkesin masalara geçmesi söylenir.
- Deneyde kullanılacak malzemeler çocuklara gösterilerek isimlerini bilip bilmedikleri sorulur.( karabiber, deterjan, kürdan)
- Sınıftan her hangi bir çocuğun arkadaşlarını saymaları istenir.
- Her çocuğa bir tane plastik tabak verilir.
- Plastik tabakların içine yarısını geçecek kadar su doldurulur.
- İçinde karabiber olan tabaktan sularına biraz karabiber eklemeleri istenir.
- Karabiber deterjana batırıp çıkarmaları istenir.
- Çocuklara sizce deterjanlı kulak çöpünü karabiberli suya değdirirsek ne olur siye sorulur? Alınan tahminlerden sonra;
- Aynı anda plastik tabakların içinde bulunan suya deterjanlı kulak çöpünü değdirmeleri istenir.
Yapılan işlemlerden sonra çocuklardan oluşan değişikliği gözlemlemeleri istenir.
Neler oldu?
Karabiberler neden kaçtılar?
deterjan yerine ne başka neler kullanabilirdik?
sorulara verilen cevaplardan sonra öğretmen karabiberlerin aslında mikroplara benzedikleri ve mikropların deterjandan korkarak kaçtıkları açıklanır. tıpkı elimize bulaşan simler gibi mikroplarda peçete ve ıslak mendil kullanıldığı zaman kaçmazlar ve yediğimiz yiyeceklerle birlikte vücudumuza girerek bizleri hasta ederler. elimize bulaşan mikropları nasıl kaçarlar?
Bunun için yemekten önce, yemekten sonra, dışardan eve giderken mutlaka ellerimizi sabun ile yıkamalıyız der.
KELİME DAĞARCIĞI
Mikrop, temizlik
İLGİ NOKTALARI
Peçete ve ıslak mendilin simleri yok etmek için yeterli olmadığı,
Deterjanlı kürdanın, karabiberi nasıl kenara ittiği,
HATA KONTROLÜ
Çocukların kürdanına karabiberi dağıtacak miktarda deterjan almalarına dikkat edilir.
Sınıfta karabibere karşı alerjisi olan bir çocuk varsa bu önceden tespit edilip etkinlik sırasında yakın temas kurmamasına özen gösterilir.
Sınıfta karabibere karşı alerjisi olan bir çocuk varsa bu önceden tespit edilip etkinlik sırasında yakın temas kurmamasına özen gösterilir.
FARKLI GÖZLEMLER VE UZANTILARI
Yemek sırasında kullanılan tabaklardan birini deterjan kullanılmadan temizlemeleri istenir, daha sonra deterjan kullanılarak kirli olan tabaklardan başka bir tanesinin temizlenmesi istenir.Aradaki farkın gözlemlenmesi sağlanabilir.
Renkli boyalar kullanılarak deterjan yardımı ile suyun üzerinde boyalardan farklı desenler oluşturularak A4 kağıtlarına baskı çalışmaları yapılabilir.
Renkli boyalar kullanılarak deterjan yardımı ile suyun üzerinde boyalardan farklı desenler oluşturularak A4 kağıtlarına baskı çalışmaları yapılabilir.
ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
Peçete ve ıslak mendili günlük hayatta nerelerde kullanıyoruz? Temizlik için yeterli olduğunuzu düşünüyor musunuz?
Peçete ve ıslak mendil yerine ne kullanmamız daha uygun olur?
Mikroplar yeterince temizlenmezlerse ne olur?
Mikropları temizlemek için başka neler yapabiliriz?
Peçete ve ıslak mendil yerine ne kullanmamız daha uygun olur?
Mikroplar yeterince temizlenmezlerse ne olur?
Mikropları temizlemek için başka neler yapabiliriz?
DÖKÜMANTASYON/BİLİM İÇİN FİKİR DEFTERİ
Yapılan deneyin aşamaları resmedilerek, yazı farkındalığı amacı ile öğretmen tarafından resimlerin altına aşamalar yazılı olarak eklendikten sonra bu resimler sınıf mevcuduna göre çoğaltılarak, kitapçık haline getirildikten sonra çocuklara dağıtılır. Evde aileleri ile birlikten buradan yaralanarak deneyi tekrardan yapabilecekleri söylenir.
SÜREÇLERİN TESPİTİ
GÖZLEM
Çocukların ellerine bulaşan simlerin peçete kullanılarak silindiğinde, ıslak mendil kullandığında ve sabun su kullanılarak eller yıkandığında oluşan durumu gözlemlemeleri.
Deney sırasında deterjanın karabibere etkisinin gözlemlenmesi.
ANLAM ÇIKARMA
Yapılan aşamalardan sonra temizlik için peçete ve ıslak mendilin yeterli olmadığı, bol su ve sabunla yıkanması gerektiği.
ÖNGÖRÜ
Deney yapılmadan önce sonucu tahmin etmelerini ve bunları açıklamalarını isteme.
MATEMATİKSEL SÜREÇLER
1) SAYMA
Deney sırasında dağıtılacak malzemeler için sınıfın sayısının belirlenmesi.
2) ÖLÇME
Deney sırasında tabaklara doldurulan suyun tabağın yarısını geçmemesine dikkat edilmesi.
Kürdana değdirilen deterjanın miktarının karabibere etki edecek ölçüde olması.
3) AÇIKLAMAK
Deney sonucunda deterjanın karabiberi nasıl etkilediği.
Simleri temizlemek için peçete ve ıslak mendilin neden yetersiz kaldığı.
FEN VE TEKNOLOJİ SÜREÇLERİ
1) ETKİLEŞİM
Öğretmenin elindeki simleri selamlaşma ile her çocuğa bulaştırarak durumu birebir deneyimlemelerini sağlaması.
Deney sırasında her çocuğa malzeme verilerek kendilerinin yapmalarını sağlama.
2) AÇIKLAMAK
Deneyin sonucunu açıklamalarını isteme.
Peçete ve ıslak mendilin etkisinin neden az olduğunu açıklamalarını isteme.
3) DEĞERLENDİRMEK
Tahminleri ve deneyin sonucunu karşılaştırmak.( ne biliyorlardı, ne öğrendiler.)
Deney sırasında çekilen fotoğraflar karışık bir şekilde çocuklara dağıtılarak aşama aşama oluşturmaları istenebilir.
GÖZLEM
Çocukların ellerine bulaşan simlerin peçete kullanılarak silindiğinde, ıslak mendil kullandığında ve sabun su kullanılarak eller yıkandığında oluşan durumu gözlemlemeleri.
Deney sırasında deterjanın karabibere etkisinin gözlemlenmesi.
ANLAM ÇIKARMA
Yapılan aşamalardan sonra temizlik için peçete ve ıslak mendilin yeterli olmadığı, bol su ve sabunla yıkanması gerektiği.
ÖNGÖRÜ
Deney yapılmadan önce sonucu tahmin etmelerini ve bunları açıklamalarını isteme.
MATEMATİKSEL SÜREÇLER
1) SAYMA
Deney sırasında dağıtılacak malzemeler için sınıfın sayısının belirlenmesi.
2) ÖLÇME
Deney sırasında tabaklara doldurulan suyun tabağın yarısını geçmemesine dikkat edilmesi.
Kürdana değdirilen deterjanın miktarının karabibere etki edecek ölçüde olması.
3) AÇIKLAMAK
Deney sonucunda deterjanın karabiberi nasıl etkilediği.
Simleri temizlemek için peçete ve ıslak mendilin neden yetersiz kaldığı.
FEN VE TEKNOLOJİ SÜREÇLERİ
1) ETKİLEŞİM
Öğretmenin elindeki simleri selamlaşma ile her çocuğa bulaştırarak durumu birebir deneyimlemelerini sağlaması.
Deney sırasında her çocuğa malzeme verilerek kendilerinin yapmalarını sağlama.
2) AÇIKLAMAK
Deneyin sonucunu açıklamalarını isteme.
Peçete ve ıslak mendilin etkisinin neden az olduğunu açıklamalarını isteme.
3) DEĞERLENDİRMEK
Tahminleri ve deneyin sonucunu karşılaştırmak.( ne biliyorlardı, ne öğrendiler.)
Deney sırasında çekilen fotoğraflar karışık bir şekilde çocuklara dağıtılarak aşama aşama oluşturmaları istenebilir.
NOTLAR
Sim ve karabiber kullanılmadan önce sınıfta bunlara karşı alerjisi olan çocuk olup olmadığı tespit edilir.
Kullanılan malzemeler sınıf mevcudu dikkat edilerek temin edilmeli.
Öğretmen deneyi sınıfa uygulamadan kullanılacak malzemelerin miktarını kestirmek için önceden deneyimlemeli.( ne kadar deterjan, ne kadar karabiber, ne kadar su kullanılmalı.)
Bunun için öğretmene yardımcı olacak videolu sunum bulunmakta aşağıda.
https://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPwOmCwJ7iAhXQlosKHbpyDegQtwIIOzAD&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DfzzkXo6n-8M&usg=AOvVaw07wu86IBAVXQtu2j8g7lJl
GÖRSELLER
kaynak
Sim ve karabiber kullanılmadan önce sınıfta bunlara karşı alerjisi olan çocuk olup olmadığı tespit edilir.
Kullanılan malzemeler sınıf mevcudu dikkat edilerek temin edilmeli.
Öğretmen deneyi sınıfa uygulamadan kullanılacak malzemelerin miktarını kestirmek için önceden deneyimlemeli.( ne kadar deterjan, ne kadar karabiber, ne kadar su kullanılmalı.)
Bunun için öğretmene yardımcı olacak videolu sunum bulunmakta aşağıda.
https://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPwOmCwJ7iAhXQlosKHbpyDegQtwIIOzAD&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DfzzkXo6n-8M&usg=AOvVaw07wu86IBAVXQtu2j8g7lJl
GÖRSELLER

ETKİNLİK SIRASINDA YAPILAN DENEYİN VİDEOSU
Yorumlar
Yorum Gönder