DENEY GÖZLEMİ
GÖZLEM YAPAN: TUĞÇE SAĞLAM
YAŞ GRUBU: 5 YAŞ
ETKİNLİK: ANA RENKLER/ ARA RENKLER
MALZEMELER
Bardaklar, Su, Mavi Sarı Kırmızı renkte grafon kağıdı,
KELİMELER
Ana renk, ara renk.
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen çocukların karşına bir masa indirdi ve üzerine üç bardak su koydu. Daha sonra bardakların birine mavi, birine sarı, birine kırmızı grafon kağıdı koydu. Kağıtların renk vermesi için bir süre bekledi. Çatal yardımı ile bardakları karıştırdı.
Çocuklara değişimi görüp görmediklerini sordu. Daha sonra bardakların içindeki kağıtları çıkardı. Çocuklara mavi ile sarı rengi karıştırınca ne renk ortaya çıkar diye sordu. Cevapların ardından bi bardağa mavi ve sarı renk sıvıyı koydu ortaya çıkan rengi sordu. Daha sonra daha koyu yeşil yapabilmek için ne yapabileceğini sordu. Cevapların ardından kırmızı ve sarı rengi karıştırınca ortaya ne renk çıkar diye sordu. Bir bardağa kırmızı ve sarı renkten bir miktar koydu ama fazla kırmızı koyduğu için turuncu renk ortaya çıkmadı. Çocuklara rengi açmak için ne yapmalıyız diye sordu. Ve çocuklardan gelen cevaplarla biraz daha sarın renk koydu.
Çocuklara şimdi mor renk yapalım dedi ardından kırmızı ve maviyi karıştırırsak ne renk ortaya çıkar diye sordu. Başta cevabı verdiği için çocuklar hemen mor dedi. Sonra bir bardağa biraz mavi biraz kırmızı koydu ve ne renk ortaya çıktığını sordu.
Kendisi uyguladıktan sonra çocukları grup yaptı ve her birimiz bir gruba geçtik. Hepimize üç bardak verdi ve mavi, sarı, kırmızı grafon kağıdı verdi. Her bardağa biraz su koyduk ve grafon kağıtlarını bu bardaklara koyduk. Biraz bekledik rengi nasıl verdiğini gözlemledikten sonra çocuklara sırayla mavi ile sarıyı karıştırırsak ne renk olur, sarı ile kırmızıyı karıştırırsak ne renk ortaya çıkar, mavi ile kırmızıyı karıştırırsak ortaya ne renk çıkar diye tek tek sorduktan sonra renkli suları sırayla bardaklara koyarak ortaya ne renk çıktığını gözlemledik. Bardaklara renkli suları koyarken çocukların suyu bardağa koymasına miktarını ayarlamasına olanak sağladık ve böylece deney daha keyifli hale geldi.
ÖĞRETMENİN DEĞERLENDİRME SORULARI
Öğretmen çocukları daire şeklinde yaptı ve ortaya geçti ve çocuklara şu soruları yöneltti.
-Mavi ve sarıyı karıştırınca ne renk ortaya çıktı?
-Sarı ve kırmızı rengi karıştırınca ne renk ortaya çıktı?
-Mavi ve kırmızı rengi karıştırınca ortaya ne renk çıktı?
-Daha koyu turuncu yapmak için ne yapmalıyız?
-Gri rengi oluşturmak için hangi renkleri karıştırmalıyız?
FEN SÜRECİ
Çocuklar renklerin karışımı sonucunda hangi renklerin ortaya çıktığını gördü.
MATEMATİK SÜRECİ
Bazı renklerin fazla koyulunca ortaya çıkan rengi koyulaştırdığını bazılarının fazla koyunca ortaya çıkan rengi açtığını gördüler. Burada matematiksel olarak miktarın, oranın renkleri nasıl etkilediğini gördüler.
ÖĞRETMENİN YAPTIĞI ETKİNLİĞE YÖNELİK DEĞERLENDİRMEM
-Öğretmen renk karışımlarını yapmak için masayı ortaya koyduğunda masa boyutu küçüktü ve öğrencilerin oturma düzenini planlayamadığı için çoğu deneyi göremedi. Daha büyük bir masa koyup tüm öğrencilerin görmesini sağlayabilirdi.
-Etkinliğe başlarken dikkat çekici bir giriş yapamadı ve öğrencilerin dikkati çok dağınıktı. Bir hikayeyle ya da problem durum yaratarak çocukların dikkatini çekebilirdi.
-Mor renk oluştururken girişte "Şimdi mor renk yapalım." dedi ve baştan ne rengi yapacağını söyledi. Burada mavi ve kırmızıyı karıştırınca ne renk ortaya çıkar diye sorması gerekirdi. Çünkü deney başında çocuk sonuçtan haberdar edilirse etkinlik amacına ulaşmaz.
-Değerlendirme soruları sorarken çocukları daire şeklinde yapıp ortaya geçmişti. Burada arkasında kalan çocuklar kendini göremedi arkasında cevap vermeye çalışan çocuklar sesini duyuramadığı için dikkatleri dağıldı. Burada çocukları u şeklinde oturtup kendiside çocukların tam kendisini göreceği şekilde oturmalı ve sorularını böyle yönlendirmeliydi.
-Ve değerlendirme soruları sorarken deneyde işlemediği gri rengi sorması deney açısından tamamen yanlış. Çünkü çocuk o rengi işlemediği için cevap veremedi ve böylelikle bilmediği için kendine güveni zedelendi , çocuk için çok olumsuz bir durum oldu. Sadece işlediği renkleri sormalıydı.
-Çocuklar değerlendirme sorularını cevaplarken arkalarında ana renk ve ara renkleri gösteren evalar vardı. Çocuklara bilemedikleri zaman arkaya bakarak rengi söyleyebileceklerini söyledi. Burada çocukların beyin jimnastiği, beyin fırtınası yapmasını engelledi. Çocukları kolaya yönlendirdi. Bunun yerine çocuklara düşünmeleri için fırsat vermeliydi. Böylelikle deneyin amacına ulaşıp ulaşmadığını görecekti.
-Olumlu olarakta deneyi önce kendi yaptı daha sonra çocuklara deneyimlemeleri için fırsat yarattı. Çocuklar böylelikle yaparak-yaşayarak öğrenme fırsatı yakaladı.
YAŞ GRUBU: 5 YAŞ
ETKİNLİK: ANA RENKLER/ ARA RENKLER
MALZEMELER
Bardaklar, Su, Mavi Sarı Kırmızı renkte grafon kağıdı,
KELİMELER
Ana renk, ara renk.
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen çocukların karşına bir masa indirdi ve üzerine üç bardak su koydu. Daha sonra bardakların birine mavi, birine sarı, birine kırmızı grafon kağıdı koydu. Kağıtların renk vermesi için bir süre bekledi. Çatal yardımı ile bardakları karıştırdı.
Çocuklara değişimi görüp görmediklerini sordu. Daha sonra bardakların içindeki kağıtları çıkardı. Çocuklara mavi ile sarı rengi karıştırınca ne renk ortaya çıkar diye sordu. Cevapların ardından bi bardağa mavi ve sarı renk sıvıyı koydu ortaya çıkan rengi sordu. Daha sonra daha koyu yeşil yapabilmek için ne yapabileceğini sordu. Cevapların ardından kırmızı ve sarı rengi karıştırınca ortaya ne renk çıkar diye sordu. Bir bardağa kırmızı ve sarı renkten bir miktar koydu ama fazla kırmızı koyduğu için turuncu renk ortaya çıkmadı. Çocuklara rengi açmak için ne yapmalıyız diye sordu. Ve çocuklardan gelen cevaplarla biraz daha sarın renk koydu.
Çocuklara şimdi mor renk yapalım dedi ardından kırmızı ve maviyi karıştırırsak ne renk ortaya çıkar diye sordu. Başta cevabı verdiği için çocuklar hemen mor dedi. Sonra bir bardağa biraz mavi biraz kırmızı koydu ve ne renk ortaya çıktığını sordu.
Kendisi uyguladıktan sonra çocukları grup yaptı ve her birimiz bir gruba geçtik. Hepimize üç bardak verdi ve mavi, sarı, kırmızı grafon kağıdı verdi. Her bardağa biraz su koyduk ve grafon kağıtlarını bu bardaklara koyduk. Biraz bekledik rengi nasıl verdiğini gözlemledikten sonra çocuklara sırayla mavi ile sarıyı karıştırırsak ne renk olur, sarı ile kırmızıyı karıştırırsak ne renk ortaya çıkar, mavi ile kırmızıyı karıştırırsak ortaya ne renk çıkar diye tek tek sorduktan sonra renkli suları sırayla bardaklara koyarak ortaya ne renk çıktığını gözlemledik. Bardaklara renkli suları koyarken çocukların suyu bardağa koymasına miktarını ayarlamasına olanak sağladık ve böylece deney daha keyifli hale geldi.
ÖĞRETMENİN DEĞERLENDİRME SORULARI
Öğretmen çocukları daire şeklinde yaptı ve ortaya geçti ve çocuklara şu soruları yöneltti.
-Mavi ve sarıyı karıştırınca ne renk ortaya çıktı?
-Sarı ve kırmızı rengi karıştırınca ne renk ortaya çıktı?
-Mavi ve kırmızı rengi karıştırınca ortaya ne renk çıktı?
-Daha koyu turuncu yapmak için ne yapmalıyız?
-Gri rengi oluşturmak için hangi renkleri karıştırmalıyız?
FEN SÜRECİ
Çocuklar renklerin karışımı sonucunda hangi renklerin ortaya çıktığını gördü.
MATEMATİK SÜRECİ
Bazı renklerin fazla koyulunca ortaya çıkan rengi koyulaştırdığını bazılarının fazla koyunca ortaya çıkan rengi açtığını gördüler. Burada matematiksel olarak miktarın, oranın renkleri nasıl etkilediğini gördüler.
ÖĞRETMENİN YAPTIĞI ETKİNLİĞE YÖNELİK DEĞERLENDİRMEM
-Öğretmen renk karışımlarını yapmak için masayı ortaya koyduğunda masa boyutu küçüktü ve öğrencilerin oturma düzenini planlayamadığı için çoğu deneyi göremedi. Daha büyük bir masa koyup tüm öğrencilerin görmesini sağlayabilirdi.
-Etkinliğe başlarken dikkat çekici bir giriş yapamadı ve öğrencilerin dikkati çok dağınıktı. Bir hikayeyle ya da problem durum yaratarak çocukların dikkatini çekebilirdi.
-Mor renk oluştururken girişte "Şimdi mor renk yapalım." dedi ve baştan ne rengi yapacağını söyledi. Burada mavi ve kırmızıyı karıştırınca ne renk ortaya çıkar diye sorması gerekirdi. Çünkü deney başında çocuk sonuçtan haberdar edilirse etkinlik amacına ulaşmaz.
-Değerlendirme soruları sorarken çocukları daire şeklinde yapıp ortaya geçmişti. Burada arkasında kalan çocuklar kendini göremedi arkasında cevap vermeye çalışan çocuklar sesini duyuramadığı için dikkatleri dağıldı. Burada çocukları u şeklinde oturtup kendiside çocukların tam kendisini göreceği şekilde oturmalı ve sorularını böyle yönlendirmeliydi.
-Ve değerlendirme soruları sorarken deneyde işlemediği gri rengi sorması deney açısından tamamen yanlış. Çünkü çocuk o rengi işlemediği için cevap veremedi ve böylelikle bilmediği için kendine güveni zedelendi , çocuk için çok olumsuz bir durum oldu. Sadece işlediği renkleri sormalıydı.
-Çocuklar değerlendirme sorularını cevaplarken arkalarında ana renk ve ara renkleri gösteren evalar vardı. Çocuklara bilemedikleri zaman arkaya bakarak rengi söyleyebileceklerini söyledi. Burada çocukların beyin jimnastiği, beyin fırtınası yapmasını engelledi. Çocukları kolaya yönlendirdi. Bunun yerine çocuklara düşünmeleri için fırsat vermeliydi. Böylelikle deneyin amacına ulaşıp ulaşmadığını görecekti.
-Olumlu olarakta deneyi önce kendi yaptı daha sonra çocuklara deneyimlemeleri için fırsat yarattı. Çocuklar böylelikle yaparak-yaşayarak öğrenme fırsatı yakaladı.
Yorumlar
Yorum Gönder