TRAFİK IŞIKLARI ETKİNLİK PLANI

YAZAN: ARZU KIRIM

Konu: Trafik Işıkları (elektrik devresi)

Ana Stem Konusu: Fizik

Yaş Grubu: 5 Yaş

Doğrudan Amaçlar: Elektrik devresi oluşturmak.

Dolaylı Amaçlar: Konsantrasyon, Bağlantı kurma, çıkarımda bulunma

Malzemeler: Mukavva, pil, pil yatağı, kablo,' sarı-kırmızı-yeşil' led lambası, led, delgeç, yapıştırıcı(silikon), pense

Kelimeler: Led, trafik ışığı,

Kazanımlar:
  • Nesnelerin isimlerini söyler.
  • Sonuç için tahminlerde bulunur.
  • Tahminlerini ve gerçek durumu karşılaştırır.
  • Nesneler arasında bağlantı kurar.
  • Küçük kas kullanımı gerektiren hareketler yapar.( led lambalarını yerleştirmek için mukavvayı deler, kabloları pile bağlar, ledlere kabloları bağlar, ledlerin uçlarını büker.)
  • Neden sonuç ilişkisi kurar.
                                                        ÖĞRENME SÜRECİ

    Öğretmen sınıfa gelen çocukları güler yüzle karşılayarak çember şeklinde oturmalarını ister. Çocuklara bugün okula gelirken bir trafik kazasına şahit olduğunu ve buna neden olan şeyin trafik ışıklarının bozulması olduğunu söyler. daha sonra çocuklara sizce trafik ışıkları neden çalışmıyor olabilir? Nasıl düzeltilebilir? Peki trafik ışıkları nasıl çalışıyor? gibi sorular sorarak bu soruların üzerine konuşulduktan sonra öğretmen şimdi sizinle birlikte kendi trafik ışığımızı oluşturacağız der ve çocuklardan U düzeni şeklinde ayarlanmış masalara oturmaları istenir. öğretmen ilk olarak devreyi kendi oluşturarak çocukların gözlemlemelerini ister daha sonra aynı işlemleri kendileri yapmaları için her çocuğa malzemeler verilerek deneyin aşmaları hatırlatılır. çocuklar devreyi oluştururken öğretmen çocukları gözlemleyerek hata yaptıkları yerlerde onlara rehberlik eder.

DENEYİN YAPILIŞI

  • Mukavva kartonu bir delgeç kullanılarak ledlerin geçebilecekleri büyüklükte 3 adet delik açılır.
  • Ledlerin uzun bacağı artı, kısa bacağı eksi olduğu söylendikten sonra ledler mukavva kartona açılan deliklere yerleştirilir.
  • Uzun bacaklar sağa, kısa bacaklar sola gelecek şekilde bükülür.
  • Pense yardımı ile kısa bacaklar yani (-) uçlar birbirine temas ettirilir. 
  • Uzun bacaklar yani (+) uçlar açıkta bırakılır.
  • 2 adet pil kullanılarak kablolardan birinin ucu pilin (-) kutbuna diğer ucu birleştirilen kısa bacaklı(-) lede bağlanır.
  • Pilin artı kutbuna bağlı olan diğer kablo ise sırası ile açıkta kalan uzun bacaklı (+) ledlere bağlanarak oluşturulan trafik ışıkların yandığı gözlemlenir.
İLGİLİ NOKTALAR

Kablonun dokundurulduğu ledin yanması.
Alternatif fikir üretme.

HATA KONTROLÜ

(-) VE (+) uçlara dikkat edilerek devrenin tamamlanması.
Ledlerde uzun ve kısa bacaklardan hangilerinin temas ettirildiklerine dikkat edilmesi.

UZANTI ETKİNLİKLERİ

Ailelerden basit bir devre kurularak çocukların kendi gece lambalarını yapmalarına yardımcı olmaları istenebilir.

SORULABİLECEK SORULAR

  • Sizce trafik kazasında yanmayan trafik ışıkları neden yanmamış olabilir? bunun için neler yapılabilir?
  • Ledlerin kısa bacakları yerine uzun bacaklarını birleştirseydik ne olurdu? neden
  • Pil yerine başka bir şey kullanabilir miydik? neler kullanabilirdik?
  • Yaptığımız elektrik devresinde trafik ışığı yerine başka neler yapabiliriz?
  • Oluşturduğumuz devrede pil sayısını artırırsak ne gibi değişiklikler olur.
  • Her ampulden iki tane kullanırsak aynı parlaklığı elde edebilir miyiz? neden
  • Daha parlak bir ışık elde etmek için neler yapabiliriz?
  • Elimizde ki malzemeleri kullanarak bir ürün tasarlayacak olsanız ne tasarlardınız?
DOKÜMANTASYON/ BİLİM İÇİN FİKİRLER

  • Oluşturulan trafik lambaları okulun giriş bölümün de sergilenebilir.
  • Etkinliğin yapım aşaması fotoğraflanarak daha sonra çocuklardan bunları doğru bir sıra ile mukavvaya yapıştırıp sergiledikleri Trafik Lambalarının yanına koymaları sağlanabilir.
HEDEFLENEN SÜREÇLER

 1) Genel Süreçler

Bağlantı Kurma: Ledin yanması için artı ve eksi kutupların belirlenmiş olması, uzun ve kısa bacaklardan kısa bacakların birleştirilmesi gerektiği.

Argüman Oluşturma: Pil sayısı arttıkça ledlerin parlaklığı artar çünkü iki pilin enerjisi bir pilin enerjisinden daha fazla.

Gözlem: Ledlerin yanması için işlem basamaklarını adım adım izleme

Hipotez oluşturma: Pil olmasaydı pil yerine başka neler kullanabilirdik? sorusuna verilen cevapların test edilmesi.

Anlam Çıkarma: Pilden gelen enerji kablolar yardımı ile ledlere ulaşınca ledler yanar.

2) Matematik Süreçler

Sayma: 2 pil kullanılarak 3 ampulün ışık yayması. 
pilde ki enerjileri ledlere ulaştırmak için 2 kablonun kullanılması.

Tasarım: Devreyi oluşturarak trafik lambasının tasarlanması. Evde kendi lambalarını tasarlamaları.

Açıklamak: Ledlerin yanması için pillerdeki enerji kablolar yardımıyla ledlere ulaştırıldı. (-) ve (+) kutuplara dikkat edilmeseydi ledler yanmazdı.


3) Fen ve Teknoloji Süreçler

Etkileşim: Her çocuğu malzemeler verilerek trafik ışığını kendi yapmasının sağlanması.

                                                    

                                                             NOTLAR

  • Ledler çocuklara verilmeden önce patlamış olup olmadıkları mutlaka kontrol edilmeli.
  • Her çocuğa eksiksiz malzeme temin edilmeli.
  • Çocuklarının deneyimlemeleri esnasında öğretmen (-) ve (+) uçlara dikkat edip etmediklerini kontrol etmeli. 
  • Hatalı işlemler için akran yardımı sağlanabilir.














Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Karabiber-Deterjan Deneyi Etkinlik Planı 'FİNAL ÖDEVİ'

SÜT İÇİNDE DANS EDEN RENKLER DENEYİ

Elektriklenme Deneyi (final ödevi)