DENEY DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
YAZAN: ARZU KIRIM
NOTLAR
STEAM DERS PLANI
Başlık: Sıcak ve soğuk hava
Ana STEM Konusu: Kimya
DERS: Fen Bilimleri
KONU: Sıcak Hava
YAŞ GRUBU: 4- 5 YAŞ
KULLANILAN MATERYALLER
-Balon(balonların sıcak ve soğuk suda nasıl bir değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Reçel kavanozu(reçel kavanozunun sıcak ve soğuk suda nasıl değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Sıcak su,
-Soğuk su,
-Kova,
-Şişe.
YAŞ: 4-5+
DOĞRUDAN AMAÇ:
Genleşme ve büzüşmenin farkına varıp bunları ayırt etmesi.
DOLAYLI AMAÇ:
bağımsızlık, sistematik çalışma, düzen, işbirlikli çalışma, grup dinanizmi.
KELİME DAĞARCIĞI:
-Sıcak, soğuk, genleşme, büzüşme.
KAZANIMLAR
-Çocuklar sıcak havanın nesneleri genleştirdiğini öğrenir.
-Soğuk havanın ise nesneleri büzdüğünü öğrenir.
-Çocuk tahminlerde bulunur.
-Çocuk kendi tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.
-Çocuk deneyle ilgili sorular sorar.
ÖĞRENME SÜRECİ
Güne başlama zamanı bittikten sonra kahvaltı saati için hazırlık yapılır.
Öğretmen evden kapağı açılmayan iki kavanoz reçel getirir.
Çocuklara kahvaltı sırasında çocuklar bugün kahvaltı için getirdiğim reçel kavanozlarının kapaklarını açamıyorum.
Sizce kapakları nasıl açabiliriz diye sorar.
Çocuklardan gelen cevaplardan sonra öğretmen çocuklara sizce
bu kavanozlardan birini sıcak
birini soğuk suya bırakılırsa ne gibi bir değişiklik olur der gelen cevaplardan sonra öğretmen
, bir sıcak bir soğuk suyun bulunduğu iki kovayı sınıfa getirir
daha sonra reçel kavanozlarından birini soğuk suya diğerini sıcak suya bırakır belli bir süre sonra kavanozlar sulardan çıkarılır.
Öğretmen çocuklara sizce kavanoz kapakları açılacak mı ?
Sizce hangisi açılır? neden? gelen cevaplardan sonra sırayla soğuk ve sıcak suya bırakılan kavanoz kapakları açılmaya çalışılır.
Çocuklara sizce neden soğuk suyun içinde bulunan kapak açılmadı?
Neden sıcak suyun içinde bulunan kavanozun kapağı açıldı?
gelen cevaplardan sonra öğretmen sıcak suyun kapağı genleştirdiğin için kapağın açıldığını soğuk suyun ise büzüştürdüğü için kapağın açılmadığını açıkladıktan sonra öğretmen çocuklara şimdi başka bir deneye bu olayı gözlemleyelim der.
Ardından sınıfı gruplara ayırır gruplara birer balon birer geniş boş bir şişe, küp buz, bir kova sıcak su, bir kova soğuk su verir.
Öğretmen çocuklara sizce bunlarla neler yapacağız diye sorar.
DENEYİN YAPILIŞI:
Öğretmen çocuklara balonunuzun ağzını sıkıca boş şişenin boynuna geçirin der.
Ardından kovalardan birine soğuk su doldurun ve içine biraz buz bırakın der.
Diğer kovaya ise sıcak su doldurun.
Çocuklar şimdi şişeyi sıcak suyun içerisine bırakın ve neler olduğuna bakalım.
Çocuklara balonda ne gibi değişiklikler olduğu sorulur ve nedenini açıklamaları istenir.
Daha sonra şişeyi soğuk suya bırakıp değişikliği gözlemlemeleri istenir.
Ardından çocuklara iki durum arasındaki fark sorulur.
Neden böyle olduğunu açıklamaları istenir. Ardından öğretmen sıcak ve soğuk havanın nesnelere olan etkisiyle ilgili görseller açar. (tren rayları, elektrik kablo resimleri). Ardından öğretmen değerlendirme sorularına geçer.
Deney sırasında öğretmen çocukların yaptığı etkinlikleri aşama aşama fotoğraflayarak etkinlik sonrası çocuklara fotoğraflar karışık bir şekilde dağıtılarak bunları aşamalarına göre sıralamalarını ister. sıralanan fotoğraflar panolarda sergilenir.
Deney sırasında öğretmen çocukların yaptığı etkinlikleri aşama aşama fotoğraflayarak etkinlik sonrası çocuklara fotoğraflar karışık bir şekilde dağıtılarak bunları aşamalarına göre sıralamalarını ister. sıralanan fotoğraflar panolarda sergilenir.
NOTLAR
Genleşme için su çok sıcak ve büzüşme için de çok soğuk olmalı.
DEĞERLENDİRME SORULARI
-Çocuklar kavanoz kapakları neden açılmamıştı?
-Kavanoz şişelerini nasıl açtık?
-Sıcak suda neler olmuştu?
-Soğuk suda neler olmuştu?
HEDEF SÜREÇLER
Genel süreçler:
Gözlem: Çocuğun balondaki değişiklikleri farkedip söylemesi
Argüman oluşturma: Sıcak hava nesneleri genleştirir çünkü sıcak suyun içerisindeki balon daha çok şişti.
Hipotez oluşturma: Çocuğun sıcak ve soğuk suyun içerisinde gerçekleşen değişiklikleri gözlemleyip aktarması.
Fen ve Teknoloji süreçleri:
Etkileşim: Çocukların deneyi kendilerinin yapıp tahminleriyle karşılaştırmaları.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
1)Çocukların konuşmaları
Sorulan açık uçlu sorularla çocuğun fikirlerini paylaşması desteklenir.
SORULAN SORULAR:
Sıcak su olmasaydı kapakları nasıl açabilirdik?
Sizce neden soğuk suyun içinde ki kapaklar açılmadı?
Neden sıcak suyun içerisinde bulunan kapak açıldı?
Genleşme ve büzüşme arasında ki farkları gözlemleriyle anlatmaları istenir..
2)Dökümantasyon Panosu
Öğretmen deney sırasında çocukların yaptıklarını aşamalarıyla fotoğraflar. Deney bittikten sonra öğretmen fotoğrafların çıktısını alarak karışık bir şekilde çocuklara gösterir ve aşamalı olarak sıralamalarını ister. (çocukları deneyin hangi aşamalardan oluştuğunu öğrenip öğrenmediklerini gözlemlemek amacıyla.)
3)Çizimler
Deney bittikten sonra öğretmen çocuklara A4 kağıtları dağıtarak deney sırasında neler gözlemlediklerini , aşamalarda ne gibi değişiklikler olduğunu resmetmelerini ister.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
1)Çocukların konuşmaları
Sorulan açık uçlu sorularla çocuğun fikirlerini paylaşması desteklenir.
SORULAN SORULAR:
Sıcak su olmasaydı kapakları nasıl açabilirdik?
Sizce neden soğuk suyun içinde ki kapaklar açılmadı?
Neden sıcak suyun içerisinde bulunan kapak açıldı?
Genleşme ve büzüşme arasında ki farkları gözlemleriyle anlatmaları istenir..
2)Dökümantasyon Panosu
Öğretmen deney sırasında çocukların yaptıklarını aşamalarıyla fotoğraflar. Deney bittikten sonra öğretmen fotoğrafların çıktısını alarak karışık bir şekilde çocuklara gösterir ve aşamalı olarak sıralamalarını ister. (çocukları deneyin hangi aşamalardan oluştuğunu öğrenip öğrenmediklerini gözlemlemek amacıyla.)
3)Çizimler
Deney bittikten sonra öğretmen çocuklara A4 kağıtları dağıtarak deney sırasında neler gözlemlediklerini , aşamalarda ne gibi değişiklikler olduğunu resmetmelerini ister.
Yorumlar
Yorum Gönder