ETKİNLİĞİN DEĞERLENDİRİLMESİ
STEAM DERS PLANI
Başlık: Sıcak ve soğuk hava
Ana STEM Konusu: Kimya
DERS: Fen Bilimleri
KONU: Sıcak Hava
YAŞ GRUBU: 4- 5 YAŞ
KULLANILAN MATERYALLER
-Balon(balonların sıcak ve soğuk suda nasıl bir değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Reçel kavanozu(reçel kavanozunun sıcak ve soğuk suda nasıl değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Sıcak su,
-Soğuk su,
-Kova,
-Şişe.
YAŞ: 4-5+
DOĞRUDAN AMAÇ:
Genleşme ve büzüşmenin farkına varıp bunları ayırt etmesi.
DOLAYLI AMAÇ:
bağımsızlık, sistematik çalışma, düzen, işbirlikli çalışma, grup dinanizmi.
KELİME DAĞARCIĞI:
-Sıcak, soğuk, genleşme, büzüşme.
KAZANIMLAR
-Çocuklar sıcak havanın nesneleri genleştirdiğini öğrenir.
-Soğuk havanın ise nesneleri büzdüğünü öğrenir.
-Çocuk tahminlerde bulunur.
-Çocuk kendi tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.
-Çocuk deneyle ilgili sorular sorar.
ÖĞRENME SÜRECİ
Güne başlama zamanı bittikten sonra kahvaltı saati için hazırlık yapılır.
Öğretmen evden kapağı açılmayan iki kavanoz reçel getirir.
Çocuklara kahvaltı sırasında çocuklar bugün kahvaltı için getirdiğim reçel kavanozlarının kapaklarını açamıyorum.
Sizce kapakları nasıl açabiliriz diye sorar.
Çocuklardan gelen cevaplardan sonra öğretmen çocuklara sizce
bu kavanozlardan birini sıcak
birini soğuk suya bırakılırsa ne gibi bir değişiklik olur der gelen cevaplardan sonra öğretmen
, bir sıcak bir soğuk suyun bulunduğu iki kovayı sınıfa getirir
daha sonra reçel kavanozlarından birini soğuk suya diğerini sıcak suya bırakır belli bir süre sonra kavanozlar sulardan çıkarılır.
Öğretmen çocuklara sizce kavanoz kapakları açılacak mı ?
Sizce hangisi açılır? neden? gelen cevaplardan sonra sırayla soğuk ve sıcak suya bırakılan kavanoz kapakları açılmaya çalışılır.
Çocuklara sizce neden soğuk suyun içinde bulunan kapak açılmadı?
Neden sıcak suyun içinde bulunan kavanozun kapağı açıldı?
gelen cevaplardan sonra öğretmen sıcak suyun kapağı genleştirdiğin için kapağın açıldığını soğuk suyun ise büzüştürdüğü için kapağın açılmadığını açıkladıktan sonra öğretmen çocuklara şimdi başka bir deneye bu olayı gözlemleyelim der.
Ardından sınıfı gruplara ayırır gruplara birer balon birer geniş boş bir şişe, küp buz, bir kova sıcak su, bir kova soğuk su verir.
Öğretmen çocuklara sizce bunlarla neler yapacağız diye sorar.
DENEYİN YAPILIŞI:
Öğretmen çocuklara balonunuzun ağzını sıkıca boş şişenin boynuna geçirin der.
Ardından kovalardan birine soğuk su doldurun ve içine biraz buz bırakın der.
Diğer kovaya ise sıcak su doldurun.
Çocuklar şimdi şişeyi sıcak suyun içerisine bırakın ve neler olduğuna bakalım.
Çocuklara balonda ne gibi değişiklikler olduğu sorulur ve nedenini açıklamaları istenir.
Daha sonra şişeyi soğuk suya bırakıp değişikliği gözlemlemeleri istenir.
Ardından çocuklara iki durum arasındaki fark sorulur.
Neden böyle olduğunu açıklamaları istenir. Ardından öğretmen sıcak ve soğuk havanın nesnelere olan etkisiyle ilgili görseller açar. (tren rayları, elektrik kablo resimleri). Ardından öğretmen değerlendirme sorularına geçer.
NOTLAR
Genleşme için su çok sıcak ve büzüşme için de çok soğuk olmalı.
DEĞERLENDİRME SORULARI
-Çocuklar kavanoz kapakları neden açılmamıştı?
-Kavanoz şişelerini nasıl açtık?
-Sıcak suda neler olmuştu?
-Soğuk suda neler olmuştu?
HEDEF SÜREÇLER
Genel süreçler:
Gözlem: Çocuğun balondaki değişiklikleri farkedip söylemesi
Argüman oluşturma: Sıcak hava nesneleri genleştirir çünkü sıcak suyun içerisindeki balon daha çok şişti.
Hipotez oluşturma: Çocuğun sıcak ve soğuk suyun içerisinde gerçekleşen değişiklikleri gözlemleyip aktarması.
Fen ve Teknoloji süreçleri:
Etkileşim: Çocukların deneyi kendilerinin yapıp tahminleriyle karşılaştırmaları.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
Çocuklarla etkinliğe başlamadan önce öğretmen planlama yapar ve hangi aşamalarda çocukların fotoğraflarını çekeceğine
karar verir.
Süreçte çocuklar öğrenirken mutlaka onların fotoğraflarını çeker ve deney sürecini kayıt altına alır.
Deneyin yapılma aşamasında da deney aşamalarının fotoğrafları çekilir.
Bu fotoğraflar çekilirken:
"Çocuklar hangi değişiklikler ilginç geldi veya hoşunuza gitti?, Hangi değişikliklerin fotoğrafını çekelim?"
diyerek çocuklarında hangi aşamada fotoğraf çekileceğine dair fikirleri alınır.
Çocukların Konuşmaları
Deney süreci sonrasında çocuklara açık uçlu sorular sorularak kendilerini ifade etmeleri sağlanabilir. Bu sorulardan bazıları:
-Çocuklar sıcak su hangi özelliğinden dolayı metalleri genleştiriyor olabilir?
-Çocuklar soğuk su hangi özelliğinden dolayı nesneleri büzüştürüyor olabilir?
-Sıcak su reçelin kavanoz kapağından başka hangi nesneleri genleştirebilir?
-Sıcak suyun metalleri genleştirmesi hangi alanlarda işimize yarayabilir?
-Sıcak sudan başka metalleri genleştiren neler olabilir?
Dökümantasyon Panosu
Çocukların etkinliği yaparken ki fotoğrafları çekilir. Etkinliği yapmadan önce deneyin fotoları çekilir. Çocuklara:
"Çocuklar sizce reçelin kavanoz kapağını suya koyunca ne gibi değişiklikler olacak?" denir ve etkinliği yapmadan önce
foto çekilir, etkinlik yapılır yapıldıktan sonra:
foto çekilir, etkinlik yapılır yapıldıktan sonra:
"Çocuklar reçelin kavanoz kapanağında ne gibi değişiklikler oldu" denir ve etkinlik yapıldıktan sonrada fotoğraflar çekilir .
Daha sonra bu fotoğrafları öğretmen, çocukların,velilerin ve ziyaretçilerin göreceği bir yere asarak sergiler.
Çizimler
Yapılan etkinlikler sonrasında çocuklara;
"Çocuklar bu deney sonrasında neler öğrendiniz?" der ve her birinden gelen cevapları dinler.
Cevaplar dinlendikten sonra çocuklar ile masalara geçilir ve çocukların deneyden neler anladıkları veya
neler öğrendikleri ile ilgili çizim yapmaları istenir.
Öğretmen bu aşamada çocukların yaptığı resimlere bakarak; öğrendikleri yanlış bilgileri, kavramları düzeltme olanağı bulabilir.
Öğrenme Hikayeleri
Öğretmen deney sonrasında çocuklara neler öğrendiklerini sorar ve eksik kalan yada anlaşılmayan yerleri tamamlar.
Daha sonrasında çocuklara:
"Çocuklar şimdi bu deneyde öğrendiklerimiz ile ilgili hepinizden bir hikaye oluşturmanızı istiyorum" der.
Çocukların hikayelerini oluşturmaları için gerekli süre tanınır ve daha sonrasında oluşturulan bu hikayeler
sınıfta birlikte okunur ve arkadaşlarıyla paylaşılır.
Daha sonra bu fotoğrafları öğretmen, çocukların,velilerin ve ziyaretçilerin göreceği bir yere asarak sergiler.
Çizimler
Yapılan etkinlikler sonrasında çocuklara;
"Çocuklar bu deney sonrasında neler öğrendiniz?" der ve her birinden gelen cevapları dinler.
Cevaplar dinlendikten sonra çocuklar ile masalara geçilir ve çocukların deneyden neler anladıkları veya
neler öğrendikleri ile ilgili çizim yapmaları istenir.
Öğretmen bu aşamada çocukların yaptığı resimlere bakarak; öğrendikleri yanlış bilgileri, kavramları düzeltme olanağı bulabilir.
Öğrenme Hikayeleri
Öğretmen deney sonrasında çocuklara neler öğrendiklerini sorar ve eksik kalan yada anlaşılmayan yerleri tamamlar.
Daha sonrasında çocuklara:
"Çocuklar şimdi bu deneyde öğrendiklerimiz ile ilgili hepinizden bir hikaye oluşturmanızı istiyorum" der.
Çocukların hikayelerini oluşturmaları için gerekli süre tanınır ve daha sonrasında oluşturulan bu hikayeler
sınıfta birlikte okunur ve arkadaşlarıyla paylaşılır.
GİZEM ARPACI
Yorumlar
Yorum Gönder