OKUL ÖNCESİNDE STEAM YAKLAŞIMININ KULLANIMI

 

YAZAN: ARZU KIRIM


STEM Nedir?

STEM, Science(Fen Bilimleri), Technology (Teknoloji), Engineering (Mühendislik) ve Mathematics (Matematik) alanlarını kapsayan bir yaklaşımdır. STEM Eğitimi okul öncesinden doktoraya kadar tüm eğitim kademelerini kapsar. STEM yaklaşımı, bu dört disiplini bütünleştirerek gerçekçi, işbirliğine dayalı, düşünce odaklı ve problem çözmeyi teşvik eden öğrenme deneyimlerini sağlar. İyi planlanmış, teşvik edici ve gelişimsel açıdan uygun STEM etkinliklerinin okul öncesi dönemdeki çocukların gelişimsel yönlerine pek çok faydası vardır. Özelikle okul öncesi çağında çocukların yaratıcılık seviyelerinin oldukça yüksek olduğu pek çok araştırma tarafından saptanmıştır. STEM eğitimi yaratıcılığı destekleyen önemli yaklaşımlardan biridir. (kaynak)


Bu yazımda sizlere steam yaklaşımının okul öncesi etkinliklerinde ne şekilde kullanılacağına dair bilgi vereceğim.ilk olarak çocuğun günlük yaşamdan bir problem durumuyla karşı karşıya kalmış olması gerekiyor. problem çözme aşamaları ile bu problemi çözüme kavuşturması gerekiyor.
problem çözme basamaklarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Öncelikle sorunu tespit etmeli
  • Soruna yönelik araştırma yapmalı
  • Fikir oluşturmalı
  • Model oluşturmalı
  • Modeli test etmeli
  • Eksikliklerini tespit edip geri dönmeli.

 FEN DİSİPLİNİNDE STEAM YAKLAŞIMI

 Öğretmenin öncelikli amacı farkındalık kazandırmak olmalı.
Günlük yaşam problemiyle çocuk karşı karşıya getirilerek probleme çözüm üretmesi istenmeli.
örnek verecek olursak sınıfa getirilen yaprakların büyüteç yardımı ile incelenmesi gerektiğinin fakat büyütecin camının kırık olması nedeniyle inceleyemeyecekleri söylenerek çocuklardan bu duruma çözüm üretmeleri istene bilir.

TEKNOLOJİ DİSİPLİNİNDE STEAM YAKLAŞIMI

öğretmenin burada öncelikli amacı çocukların teknolojiyi nerde kullanacaklarına dair farkındalık oluşturmak.
 En basitinden kullanılan bir kalemin bile teknoloji olduğunu çocuğa öğretmek gerekiyor.
Teknoloji disiplininde çocuğa problem durumu verilerek fikir üretmesi istenmeli.


MÜHENDİSLİK DİSİPLİNİNDE STEAM YAKLAŞIMI

Öğretmenin burada öncelikli amacı çocuğa ürün oluşturma, tasarım yapma bilinci kazandırmak olmalı.
Bir ihtiyaç belirlenip, fikirler alındıktan sonra artık malzemelerden bu ihtiyacı istedikleri gibi tasarlamaları istenebilir.
örneğin bitkileri incelemek için kırık olan büyütecin tasarlanması olabilir.

MATEMATİK DİSİPLİNİNDE STEAM YAKLAŞIMI

Bu disiplinin kullanılabilmesi için ihtiyaçtan doğan bir deneyim olmalı.
Matematik hayatın her alanın da çocukların karşısına çıkmakta. 
çocukların yapacakları bir büyütecin boyutunu ayarlamaları veya büyütecin içine cam görevi görecek cismin yerleştirilmesi bile matematiksel bir işlem gerektirmekte.

STEAM YAKLAŞIMINI UYGULAMAK İÇİN ÖĞRETMENİN YAPMASI GEREKENLER
  • Öğretmenin öncelikle STEAM bilgisine, fen bilgisine, matematik bilgisine sahip olması gerekir.
  • Çocuklara gerçek hayat problemi sunmalı.
  • Çocukların etkinliklerinde kısıtlamalara yer vermeli ( eksik malzeme olabilir) . çocuk bunun için çözümler üretebilmeli.
  • Mühendislik sürecini izlemeli.

Bu yaklaşımın öğretmenler tarafından tercih edilmiyor olmasının önünde ki en büyük engel sizce ne olabilir?







Yorumlar

  1. Öğretmenler tarafından bu yaklaşımın kullanılmamasının en büyük sebebi bence bilgi eksikligidir. Çünkü stem yaklaşımı konusunda öğretmenler henüz yeterli bilgiye ve donanıma sahip değiller . Bu bilgiye sahip olmaları için bir eğitimden gecmeleri gerekiyor ve sadece bununlada kalmayıp tüm öğretmenlerin stem yaklaşımının diğer dalları olan fen matematik teknoloji ve mühendislik alanındada kendilerini geliştirmeleri gerektigini düşünüyorum .

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Karabiber-Deterjan Deneyi Etkinlik Planı 'FİNAL ÖDEVİ'

SÜT İÇİNDE DANS EDEN RENKLER DENEYİ

Elektriklenme Deneyi (final ödevi)