Steam Deney Örneği
STEAM DERS PLANI
Başlık: Sıcak ve soğuk hava
Ana STEM Konusu: Kimya
DERS: Fen Bilimleri
KONU: Sıcak Hava
YAŞ GRUBU: 4- 5 YAŞ
KULLANILAN MATERYALLER
-Balon(balonların sıcak ve soğuk suda nasıl bir değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Reçel kavanozu(reçel kavanozunun sıcak ve soğuk suda nasıl değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Sıcak su,
-Soğuk su,
-Kova,
-Şişe.
YAŞ: 4-5+
DOĞRUDAN AMAÇ:
Genleşme ve büzüşmenin farkına varıp bunları ayırt etmesi.
DOLAYLI AMAÇ:
bağımsızlık, sistematik çalışma, düzen, işbirlikli çalışma, grup dinanizmi.
KELİME DAĞARCIĞI:
-Sıcak, soğuk, genleşme, büzüşme.
KAZANIMLAR
-Çocuklar sıcak havanın nesneleri genleştirdiğini öğrenir.
-Soğuk havanın ise nesneleri büzdüğünü öğrenir.
-Çocuk tahminlerde bulunur.
-Çocuk kendi tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.
-Çocuk deneyle ilgili sorular sorar.
ÖĞRENME SÜRECİ
Güne başlama zamanı bittikten
sonra kahvaltı saati için hazırlık yapılır.
Öğretmen evden kapağı açılmayan
iki kavanoz reçel getirir.
Çocuklara kahvaltı sırasında
çocuklar bugün kahvaltı için getirdiğim reçel kavanozlarının kapaklarını
açamıyorum.
Sizce kapakları nasıl
açabiliriz diye sorar.
Çocuklardan gelen cevaplardan
sonra öğretmen çocuklara sizce
bu kavanozlardan birini sıcak
birini soğuk suya bırakılırsa
ne gibi bir değişiklik olur der gelen cevaplardan sonra öğretmen
, bir sıcak bir soğuk suyun
bulunduğu iki kovayı sınıfa getirir
daha sonra reçel
kavanozlarından birini soğuk suya diğerini sıcak suya bırakır belli bir
süre sonra kavanozlar sulardan çıkarılır.
Öğretmen çocuklara sizce kavanoz
kapakları açılacak mı ?
Sizce hangisi açılır? neden?
gelen cevaplardan sonra sırayla soğuk ve sıcak suya bırakılan kavanoz kapakları
açılmaya çalışılır.
Çocuklara sizce neden soğuk
suyun içinde bulunan kapak açılmadı?
Neden sıcak suyun içinde bulunan
kavanozun kapağı açıldı?
gelen cevaplardan sonra
öğretmen sıcak suyun kapağı genleştirdiğin için kapağın açıldığını soğuk suyun
ise büzüştürdüğü için kapağın açılmadığını açıkladıktan sonra öğretmen
çocuklara şimdi başka bir deneye bu olayı gözlemleyelim der.
Ardından sınıfı gruplara ayırır
gruplara birer balon birer geniş boş bir şişe, küp buz, bir kova sıcak su, bir
kova soğuk su verir.
Öğretmen çocuklara sizce
bunlarla neler yapacağız diye sorar.
DENEYİN YAPILIŞI:
Öğretmen çocuklara balonunuzun
ağzını sıkıca boş şişenin boynuna geçirin der.
Ardından kovalardan birine
soğuk su doldurun ve içine biraz buz bırakın der.
Diğer kovaya ise sıcak su
doldurun.
Çocuklar şimdi şişeyi sıcak
suyun içerisine bırakın ve neler olduğuna bakalım.
Çocuklara balonda ne gibi
değişiklikler olduğu sorulur ve nedenini açıklamaları istenir.
Daha sonra şişeyi soğuk suya
bırakıp değişikliği gözlemlemeleri istenir.
Ardından çocuklara iki durum
arasındaki fark sorulur.
Neden böyle olduğunu
açıklamaları istenir. Ardından öğretmen sıcak ve soğuk havanın nesnelere olan
etkisiyle ilgili görseller açar. (tren rayları, elektrik kablo resimleri).
Ardından öğretmen değerlendirme sorularına geçer.
Deney sırasında öğretmen çocukların yaptığı etkinlikleri aşama aşama fotoğraflayarak etkinlik sonrası çocuklara fotoğraflar karışık bir şekilde dağıtılarak bunları aşamalarına göre sıralamalarını ister. sıralanan fotoğraflar panolarda sergilenir.
Deney sırasında öğretmen çocukların yaptığı etkinlikleri aşama aşama fotoğraflayarak etkinlik sonrası çocuklara fotoğraflar karışık bir şekilde dağıtılarak bunları aşamalarına göre sıralamalarını ister. sıralanan fotoğraflar panolarda sergilenir.
NOTLAR
Genleşme için su çok sıcak ve büzüşme için de çok soğuk olmalı.
DEĞERLENDİRME SORULARI
-Çocuklar kavanoz kapakları neden açılmamıştı?
-Kavanoz şişelerini nasıl açtık?
-Sıcak suda neler olmuştu?
-Soğuk suda neler olmuştu?
HEDEF SÜREÇLER
Genel süreçler:
Gözlem: Çocuğun balondaki değişiklikleri farkedip söylemesi
Argüman oluşturma: Sıcak hava nesneleri genleştirir çünkü sıcak suyun içerisindeki balon daha çok şişti.
Hipotez oluşturma: Çocuğun sıcak ve soğuk suyun içerisinde gerçekleşen değişiklikleri gözlemleyip aktarması.
Fen ve Teknoloji süreçleri:
Etkileşim: Çocukların deneyi kendilerinin yapıp tahminleriyle karşılaştırmaları.
Gizem ARPACI
Tuğçe SAĞLAM
Arzu KIRIM
Yorumlar
Yorum Gönder