GENLEŞME VE BÜZÜŞME ETKİNLİK DEĞERLENDİRMESİ

                                       HAZIRLAYAN: TUĞÇE SAĞLAM                       
STEAM DERS PLANI
Başlık: Sıcak ve soğuk hava
Ana STEM Konusu: Kimya
DERS: Fen Bilimleri
KONU: Sıcak Hava
YAŞ GRUBU: 4- 5 YAŞ

KULLANILAN MATERYALLER


-Balon(balonların sıcak ve soğuk suda nasıl bir değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Reçel kavanozu(reçel kavanozunun sıcak ve soğuk suda nasıl değişim yaşadıklarına bakınız.)
- Sıcak su,
-Soğuk su,
-Kova,
-Şişe.

YAŞ: 4-5+

DOĞRUDAN AMAÇ:
Genleşme ve büzüşmenin farkına varıp bunları ayırt etmesi.

DOLAYLI AMAÇ:
bağımsızlık, sistematik çalışma, düzen, işbirlikli çalışma, grup dinanizmi.

KELİME DAĞARCIĞI:
-Sıcak, soğuk, genleşme, büzüşme.

KAZANIMLAR
-Çocuklar sıcak havanın nesneleri genleştirdiğini öğrenir.
-Soğuk havanın ise nesneleri büzdüğünü öğrenir.
-Çocuk tahminlerde bulunur.
-Çocuk kendi tahmini ile gerçek durumu karşılaştırır.
-Çocuk deneyle ilgili sorular sorar.


                          ÖĞRENME SÜRECİ

Güne başlama zamanı bittikten sonra kahvaltı saati için hazırlık yapılır.
Öğretmen evden kapağı açılmayan iki kavanoz reçel getirir.
Çocuklara kahvaltı sırasında çocuklar bugün kahvaltı için getirdiğim reçel kavanozlarının kapaklarını açamıyorum.
Sizce kapakları nasıl açabiliriz diye sorar.
Çocuklardan gelen cevaplardan sonra öğretmen çocuklara sizce
bu kavanozlardan birini sıcak
birini soğuk suya bırakılırsa ne gibi bir değişiklik olur der gelen cevaplardan sonra öğretmen
, bir sıcak bir soğuk suyun bulunduğu iki kovayı sınıfa getirir
daha sonra reçel kavanozlarından birini soğuk suya diğerini sıcak suya bırakır  belli bir süre sonra kavanozlar sulardan çıkarılır.
Öğretmen çocuklara sizce kavanoz kapakları açılacak mı ?
Sizce hangisi açılır? neden? gelen cevaplardan sonra sırayla soğuk ve sıcak suya bırakılan kavanoz kapakları açılmaya çalışılır.
Çocuklara sizce neden soğuk suyun içinde bulunan kapak açılmadı?
Neden sıcak suyun içinde bulunan kavanozun kapağı açıldı?
gelen cevaplardan sonra öğretmen sıcak suyun kapağı genleştirdiğin için kapağın açıldığını soğuk suyun ise büzüştürdüğü için kapağın açılmadığını açıkladıktan sonra öğretmen çocuklara şimdi başka bir deneye bu olayı gözlemleyelim der.
Ardından sınıfı gruplara ayırır gruplara birer balon birer geniş boş bir şişe, küp buz, bir kova sıcak su, bir kova soğuk su verir.

Öğretmen çocuklara sizce bunlarla neler yapacağız diye sorar.

DENEYİN YAPILIŞI:

Öğretmen çocuklara balonunuzun ağzını sıkıca boş şişenin boynuna geçirin der.
Ardından kovalardan birine soğuk su doldurun ve içine biraz buz bırakın der.
Diğer kovaya ise sıcak su doldurun.
Çocuklar şimdi şişeyi sıcak suyun içerisine bırakın ve neler olduğuna bakalım.
Çocuklara balonda ne gibi değişiklikler olduğu sorulur ve nedenini açıklamaları istenir.
Daha sonra şişeyi soğuk suya bırakıp değişikliği gözlemlemeleri istenir.
Ardından çocuklara iki durum arasındaki fark sorulur.

Neden böyle olduğunu açıklamaları istenir. Ardından öğretmen sıcak ve soğuk havanın nesnelere olan etkisiyle ilgili görseller açar. (tren rayları, elektrik kablo resimleri). Ardından öğretmen değerlendirme sorularına geçer.

NOTLAR
Genleşme için su çok sıcak ve büzüşme için de çok soğuk olmalı.

DEĞERLENDİRME SORULARI
-Çocuklar kavanoz kapakları neden açılmamıştı?
-Kavanoz şişelerini nasıl açtık?
-Sıcak suda neler olmuştu?
-Soğuk suda neler olmuştu?

HEDEF SÜREÇLER

Genel süreçler:
Gözlem: Çocuğun balondaki değişiklikleri farkedip söylemesi
Argüman oluşturma: Sıcak hava nesneleri genleştirir çünkü sıcak suyun içerisindeki balon daha çok şişti.
Hipotez oluşturma: Çocuğun sıcak ve soğuk suyun içerisinde gerçekleşen değişiklikleri gözlemleyip aktarması.

Fen ve Teknoloji süreçleri:
Etkileşim: Çocukların deneyi kendilerinin yapıp tahminleriyle karşılaştırmaları.





                                      DEĞERLENDİRME ARAÇLARI

FOTOĞRAFLAR

Etkinlik yapıldığı sırada öğretmen süreçlerin fotoğrafını çekerek daha sonra öğrencilere:
'En çok etkinliğin hangi kısmı dikkatinizi çekti?'
'Etkinliği beğendiniz mi?'sorularını yöneltip öğrencilerin ilgilerini saptayabilir ve onları etkinliğin değerlendirme sürecine katabilir.

ÇOCUKLARIN KONUŞMALARI

 Etkinlik sırasında çocuğa sorduğumuz: 
'Çocuklara sizce neden soğuk suyun içinde bulunan kapak açılmadı?'
Neden sıcak suyun içinde bulunan kavanozun kapağı açıldı?' gibi açık uçlu sorulara çocukların verdikleri cevaplar değerlendirme ve dönüt verme amacıyla kullanılabilir.

DÖKÜMANTASYON PANOSU

 Öğretmenin etkinlik sırasında çocuğa sorduğu:
'Sizce kapakları nasıl açabiliriz?'
'Bu kavanozlardan birini sıcak suya birini soğuk suya koyarsak ne gibi değişiklikler olur?'
'Sizce kavanoz kapakları açılacak mı? Hangi suda bulunan kapak açılacak? Neden.' gibi sorular ile çocuklar tartışmaya teşvik edilir.

ÇİZİMLER

Etkinlik sonucunda öğretmen tüm öğrencilere yapılan etkinlikle ilgili resimler çizmelerini söyleyebilir. Yapılan resimler sayesinde hangi öğrencinin deney sırasında en çok hangi kısımdan keyif aldığı, en çok nerenin dikkatlerini çektiği, yapılan deneyin tam anlaşılıp anlaşılmadığı değerlendirilebilir.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Karabiber-Deterjan Deneyi Etkinlik Planı 'FİNAL ÖDEVİ'

SÜT İÇİNDE DANS EDEN RENKLER DENEYİ

Elektriklenme Deneyi (final ödevi)